Ağız Diş Ve Çene Cerrahisi

Diş Çekimi / Gömük Diş Çekimi / Gömük Yirmi Yaş Dişi Çekimi

Günümüz teknolojisi ve ilerleyen tıbbi teknikler sebebiyle diş çekimi gereksinimi en aza inmiştir.Diş çekimi gereksinimi çok fazla harabiyet gösteren dişler için veya çeneler içerisinde gömük kalmış dişler için yapılmaktadır. Bunların dışında nadiren de olsa ortodontik  tedavi öncesi ortodontist hekimin belirlediği dişleri çekmekteyiz.

Dişler neden gömük kalmaktadır ?

Çoğunlukla sürebileceği bir boşluk olmamasından kaynaklı gömük kalmaktadır. Bazen dişin doğrultusu veya konumu sürmeye müsait değildir. Yer darlığı sebebiyle dişler tamamen gömük kaldığı gibi, ağız ortamına açılıp yarı gömük pozisyonda da kalabilir.

Gömük veya Yarı gömük dişler neden çekilmelidir?  Çekilmese olur mu ?

Ağız ortamına uymayan dişler çekilmelidir. Gömük dişler sürmeye çalışırken  ağızdaki diğer dişleri sıkıştırıp çapraşıklığa neden olabilir; ağrı, apse, yüzde şişlik , kulak/boyun ağrısı yapabilmektedir. Çok şiddetli yüz ağrısı, başa ve kulağa yansıyan ağrılara sebebiyet vermektedir. Temiz tutulamayan yarı gömük dişler, etrafındaki sağlıklı dişleri enfekte edebilmekte, çürütebilmekte veya diş  etini şişirebilmektedir. Çok fazla soruna neden olan gömük/ yarı gömük dişlerin çekimi gereklidir.

Diş çekimi sonrası  nelere dikkat edilmelidir ?

• Diş çekimi sonrası yerleştirilen steril tampon 30 dk boyunca ısırılmalıdır.
  • Diş çekimini takip eden ilk 3 saat herhangi bir gıda yenilip içilmemelidir.
  • İlk 24 saat ağızda gargara yapılmamalıdır.
  • Tükürmek ve çalkalamak gerektiğinde nazikçe ve yavaşça yapılmalıdır.
  • İlk 48 saat sıcak yiyecek ve içecek gıdalar yasaktır.
  • Diş çekiminden sonra hastanın evde dişlerini fırçalaması ve ağız bakımını yapması çok önemlidir.
  • Çekilen dişin önündeki ve arkasındaki dişler mutlaka fırçalanmalı ama yavaşça yapılmalıdır.
  • Doktorunuz gerekli gördüğünde ilk 24 saat soğuk kompres uygulamak, oluşabilecek şişlikleri en aza indirmektedir.
  • Özellikle gömük diş çekimi sonrası yüzde şişlik oluşabilmektedir.
  • Her diş çekiminden sonra antibiyotik vermiyoruz ancak doktor gerekli gördüyse takip eden 5 gün boyunca antibiyotik kullanılabilir.
  • Dikiş atıldığı durumlarda diş çekiminden 7/10 gün sonra dikişlerin alınması gerekmektedir.
  • Diş çekiminden sonra ilk 24 saat hafif sızıntı şeklinde kanama olabilmektedir.
  • Beklenmeyen bir durum oluştuğunda yani; diş çekimi sonrası yüksek ateş, durmayan kanama, şiddetli ağrı ve ağız kokusu gibi şikayetler durumunda mutlaka doktorunuza danışınız.
  • Zorlu çekimler sonrası ağız açıklığında azalma oluşması normaldir. Çekimden sonra bu durum 4-5 gün sürebilir.

Kist operasyonları / Patoloji / Apikal Rezeksiyon

Ağız içerisinde , çene kemiklerinde dişlere bağlı veya dişlerden bağımsız olarak çene kemiği kisti oluşabilir. Bu kistler eğer mevcut dişlere bağlı ise diş ‘odontojenik ’ kist adını alır. Diş kistleri dişlerin iltihaplanmasına bağlı olarak oluşabildiği gibi , gömük sürmemiş dişlerin etrafında da görülebilir. Oluşum sebebi her ne olursa olsun kistlerin mutlaka alınması gereklidir. Kistler oluşum şekline ve büyüklüğüne göre farklı tedavi yaklaşımları ile tedavi edilir.

Diş kistleri nasıl tedavi edilir ?

Kistin büyüklüğüne göre tedavi yaklaşımı değişmektedir.Diş kaynaklı kistlerde öncelikle dişin kanal tedavisi yapılır.Takip eden süreçte ise  ‘apikal rezeksiyon’ dediğimiz operasyon uygulanır. Kist alındıktan sonra doğacak boşluğun büyüklüğüne göre kemik tozu veya PRF uygulaması yapabiliyoruz. Çene kemiğinde kist varlığında yapılacak tedavi yaklaşımı ve süreci için mutlaka bize danışınız.

Kistler mutlaka alınmalı mıdır?

Kistler içerisinde sıvı barındıran küçük keseciklerdir. Bu küçük kesecikler büyüme eğilimindedirler.Büyüdükçe harabiyet yaratır etrafındaki doku ve sinirlere baskı yapabilirler.Dönem dönem iltihaplanıp yüzde şişlik ve ağrıya neden olabilirler. Eğer mümkünse kistler alınmalıdır. Diş kistleri alınamayacak bölgelerde oluşabilmektedir. Bu durumlarda kiste neden olan diş çekilmelidir. Mevcut kistler mutlaka tedavi gerektirir, teşhis konulduktan sonra beklemeden tedavi yapılmalıdır.

Kist alındıktan sonra nelere dikkat etmeliyim ? Süreç nasıl olmaktadır ?

Kist operasyonu sonrası , tıpkı diş çekimi veya implant operasyonu yapıldıktan sonra olduğu gibi dikkat edilmesi gereken hususlar vardı. İlk 24 saat aralıklarla buz kompres uygulanması sıcak yiyecek ve içeceklerden uzak durulması gereklidir.Doktorunuzun size reçete ettiği ilaçları kullanmak ve yapabileceğimiz en iyi şekilde dişleri fırçalamak ağız bakımını yapmak gereklidir.Bunların dışında beklenmeyen bir durum oluştuğunda bize danışınız. Ağızı çok fazla çalkalamak , tükürmek , gargara yapmak yasaktır. Operasyon sonrası şüpheli bulduğumuz dokuları patolojik inceleme sonucu laboratuvara gönderebiliyoruz. Kistler nadiren de olsa kanser oluşumuna neden olabilir.Bazı kist tipleri tekrarlayan özellikte olabilmektedir. Hastalarımızın  takibi esnasında kist hakkında patolojik değerlendirme önem kazanmaktadır.

İmplant Uygulaması

Diş eksiklerinde çene kemiğine yerleştirilen titanyum vidalara implant diyoruz. Günümüz teknolojisi , bilgi birikimi ve tecrübesi ile diş eksikliğini telafi etmek mümkündür. Daha fazla bilgi için tıklayınız..

Apse Tedavisi

Bakterilerin dişler etrafında oluşturduğu enfeksiyona  karşı vücudumuzun verdiği iltihabi cevaba apse ediyoruz. Diş enfeksiyonuna bağlı olarak apse oluşması sıklıkla görülmektedir. Apse gelişmesi durumunda bekletmeden hekiminize başvurunuz. Apse oluşmuş diş veya dişlerde, tedavi sonrası dişin etrafındaki iltihabi alan kaybolmaktadır. Tek başına antibiyotik kullanmak dişlerdeki iltihabı tamamen yok etmez. Yaygın apse varlığı durumunda kombine antibiyotik kullanımı ve hekiminizin yapacağı pansumanlarla apse tedavi edilir. Dişin tedavi edilmediği durumlarda başlangıç olarak antibiyotik tedavisi ile baskılanır; ardından dişin çekimi yapılır.

Apse oluşumu ile karşılaşmamak için rutin kontroller ve ağız bakımı çok önemlidir. Apse oluşumu bazı dişlerin etrafında, özellikle üst çene ön bölgede oluştuğunda hayati risk teşkil etmektedir. Oluşan iltihabın damarlar vasıtasıyla beyin zarına taşınması riski bulunmaktadır. Bu sebeple çürük veya iltihaplı dişlerin tedavisine gecikmeden başlamak çok önemlidir.

Gömük Diş Sürdürülmesi

Dişlerin gömük kalması sıklıkla gördüğümüz bir durumdur. En çok yirmi yaş dişlerinin gömük kalması vakası ile karşılaşırız. Bu durum çoğunlukla dişin çekilmesi yoluyla tedavi edilir. Fakat bazen üst çene kanin, alt çene kanin veya 2. küçük azı dişlerinin gömük kalması vakaları da kaşımıza gelir. Bu durumlarda eğer hastamız da kabul ederse, çeneler ve dişin açısı da müsaitse, gömük dişler tel tedavisi ile sürdürülebilir. Böylece hastanın eksik dişi ağız ortamında kullanılabilir. Eksikliğe bağlı oluşan estetik kayıplar telafi edilebilir. Oldukça sağlıklı ve başarılı bir metottur. Bu teknikte hastanın gömük dişi cerrahi olarak açılır, ortodontik braket yerleştirilir. Diş uygun kuvvetler ile yavaş yavaş ağız ortamına hareket ettirilir. Bu tedavi sonucunda diş eksikliği durumunda yapılacak olan implant veya porselen köprü uygulamalarına gerek kalmaz.Hasta kendi dişini uzun yıllar sağlıklı bir şekilde kullanılır.

Çene Eklemi Rahatsızlıkları ve Tedavisi

Çene eklemi yemek yeme, konuşabilme gibi günlük aktivitelerimizi yapmaya yarayan çok önemli bir eklemdir. Rahatsızlığı durumunda günlük hayatımızı sıkıntıya sokabilir. Bu sebeple çene eklemi  rahatsızlıklarını oluşmadan önlemek çok önemlidir. Bunun için,

• Diş sıkma veya gıcırdatma probleminiz varsa zaman kaybetmeden diş hekiminize danışın. Size özel yapılacak gece plağı ile hem dişleriniz korunur , hem de çene ekleminizi taktığınız müddetçe dinlenir.
  • Tel tedavisi görmeyi gerektirecek çapraşıklığınız, kapanış probleminiz varsa ilerleyen yaşlara ertelemeden tel tedavinizi olunuz. Çene arası kapanış problemleri çene ekleminize çok yük bindirir. Düzgün bir kapanış ise rahatça yemek yiyebilmenizi sağlar. Çene eklemi yorulmaz, sağlığını korur.
  • Sakız çiğnemek , elimizi çenemize dayayıp birini dinlemek, ağzı çok büyük açmak, ön dişlerle çok sert ve büyük yiyecekleri ısırmak çene eklemini yorar. Ekleme çok yük bindiren bu aktivitelerden mümkün olduğunca kaçının.
  • Diş kayıpları durumunda aradan uzun süre geçmeden yerine diş yaptırmak gereklidir. Tek taraflı çiğnemek veya uzun süre dişsiz kalmak, eklem rahatsızlıklarına neden olur.
  • Tedavisi için öncelikle çene eklemi problemine neyin sebep olduğu bulunmalıdır .Eklem sorunlarına en büyük sebep diş sıkma (bruksizm) veya eklemi yoran kulakta çınlama, çıtırtı benzeri sesler, şakak bölgesi veya yüzde buna benzer ağrılar oluşuyorsa, ağız açarken zorlanma varsa, hatta açılmada kısıtlanma varsa çene açılırken S benzeri yol izliyorsa vakit kaybeden hekiminize muayene olmalısınız.

Sorunun kaynağı tespit edilince, kısa vadeli uygulanacak kas gevşetici, ağrı kesicilerle eklem içi ve çevresi ağrılar giderilir. Ardından size özel hazırlanan gece plağının kullanımı ile ekleminiz için iyileşme süreci başlar. Diş sıkma ve gıcırdatma mevcutsa, buna bağlı olarak kulağımızın hemen önünde bulunan masseter  kasına  ‘Botoks’ uygulaması önerebiliyoruz. Altı ay ara ile iki defa uygulanan botoks,  kasın gücünü ve aktivitesini azaltır. Böylece kişi daha az diş sıkma eğilimi gösterir .

Botoks Uygulamaları

Çalışmasını kısıtlamak istediğimiz veya kontrol etmek istediğimiz kasların içine ‘botolinum toksin’ adını verdiğimiz solüsyonu zerk ederek bu kasların aktivitesini azaltmayı hedefliyoruz. Diş hekimliğinde sıklıkla uygulama sebebi diş sıkma / gıcırdatma durumu veya gülüş hattının çok yukarıda olması nedeniyle diş eti gülümsemesi ( diş etlerinin çok görünmesi) durumudur. Diş sıkmaya neden olan çok güçlü kaslar vardır.Bu kaslar zamanla güçlenir.Güçlenmiş kaslarla istemsiz veya gün içinde farkında olmadan yapılan diş sıkma giderek daha fazla rahatsızlık verecek hal alır . Botoks uygulaması ile bu kasların gücü kontrol altına alınabilir. Masseter kası ve temporal kas içine yapılan botoks ağızı kapatmaya ve kapalı tutmaya yarayan iki kasın gücünü azaltır. Daha fazla bilgi için tıklayınız..